أشهرها «امرأة سيئة السمعة».. 7 أفلام ظهرت فيها النجمات عاريات تمامًا

أشهرها «امرأة سيئة السمعة».. 7 أفلام ظهرت فيها النجمات عاريات تمامًا





السينما المصرية مرت بفترات إنحدار كتيرة جدا طوال تاريخها ولعل أبرز فترات الإنحدار دي هي فترة السبعينات واللي شهدت عزوف كتير من الفنانين عن قبول الأفلام اللي بتحمل قيمة أو رسالة فنية واضحة وإتجاههم إلى سينما “للكبار فقط”وهي أخطر انواع سينما المقاولات من وجهة نظر كتير من النقاد , ولكن المشكلة الأكبر هو ظهور كتير من نجمات الفترة دي عاريات تماما في الأفلام اللي مثلوا فيها , ولعل سبب تعري النجمات في الأفلام دي هو إما طلب الشهرة أو طلب المال أو الأثنين مع بعض.

 ميرفت أمين


سنة 1973 قدم رشدى أباظة فيلم “أعظم طفل فى العالم” وشاركه البطولة كل من “ميرفت أمين وهند رستم” وهو الفيلم اللي نجح بسبب مشهد ميرفت أمين الشهير اللي ظهرت فيه عارية تماما.


 ناهد شريف


الفنانة “ناهد شريف” أشتهرت بتقديم الأدوار الجرئية ولكنها وصلت إلى قمة جرأتها في فيلم “ذئاب لا تأكل اللحم” اللي قدمته سنة 1973 وتم تصويره في دولة الكويت وشاركها بطولته الفنان عزت العلايلي والفنان محسن سرحان.


 ناهد يسري


الفيلم ده ما أتعرضش في دور العرض المصرية لاعتراض الجهاز الرقابي عليه لفرط تجاوزه وما يحتويه من مشاهد جنسية صارخة تثير الغرائز ولا تتناسب مع طبيعة المجتمع المصري، وتم تهريبه في شرائط فيديو كاسيت، وأطلق على شاشات السينمات اللبنانية في مايو 1972وهو بطولة ناهد يسري وحسين فهمي وعادل أدهم.


شمس البارودي 

امراة سيئة السمعة - مراهقة من الأرياف - المتعة والعذاب