بيان رسمي.. تزوج أيسلندية واحصل على 5 آلاف دولار شهريًا ما حقيقته ؟

بيان رسمي.. تزوج أيسلندية واحصل على 5 آلاف دولار شهريًا ما حقيقته ؟











بعد انتشار موضوع منح آيسلندا 5000 دولار شهريا للمهاجرين للزواج من آيسلندية لزيادة النسل في آيسلندا ، مما دفع البعض الي دفع اموال للهجرة الي آيسلندا املا في الزواج والمرتب الشهري ، الا ان الرحالة أحمد حجاجوفيتش اوضح حقيقة منح آيسلندا 5000 دولار شهرياً لكل مهاجر يتزوج من بنات آيسلندا.

حقيقة منح المهاجرين 500 الف دولار شهريا للزواج من ايسلندية

وبعد البحث اعلن أحمد حجاجوفيتش الرحالة المصري علي الفيس بوك قائلا “كتير من المصريين من امبارح بينشروا علي الفيسبوك موضوع “بسبب نقص الرجال .. آيسلندا تمنح 5000 دولار شهرياً لكل مهاجر يتزوج من بنات آيسلندا لزياده النسل” وجالنا كتير من الرسائل علي الصفحة بتسألنا عن الموضوع ده”.

وتابع: “حجاجوفيتش كلم مسئولين في حكومة آيسلندا عن الموضوع ده عشان يعرف حقيقته والكلام اللي جاي ده مهم جداً لكل الناس المهتمة بالموضوع وقد يكون صادم للبعض بس احنا بنقولهالكوا عشان متتجروش ورا آمال زائفة”.


انتشار شركات الزواج من اجنبيات لسرقة اموال شباب مصر والعرب

وانتشرت الفترة الاخيرة شركات نصابة تدعي انها تستطيع تزويج المصريين و العرب من الفتيات الروسيات او الزواج من بنات آيسلندا واوربا ، بكل سهولة وباقل تكلفة مادية وبدون مقدم ولا شبكة ولا مصاريف زواج التي يعاني منها الشباب في مصر ، الا ان الموضوع كما تم توضيحه اكثر من مرة ، ان هذه الشركات شركات نصب وغالبا ما تنتهي علي شواطئ البحر المتوسط في مركب يحمل مئات المهاجرين الذين قد يلقو حدفهم لا قدر الله بسبب حلم السفر والزواج في اوروبا.

حيث اوضح حجاجوفيتش قائلا “الكلام ده اتضح من كلام المسئولين إنه بيحصل في كل مناسبة زي موضوع روسيا من فترة لما قالوا “اتجوز روسية وخد الجنسية و15 ألف دولار أمريكي هدية من الحكومة الروسية”، ودلوقتي الزواج في آيسلندا بعد ظهور جمال مشجعاتهم في ماتشات يورو 2016 في فرنسا ، فشركات النصب ديه بتستغل الكلام ده مش بس في مصر ولكن في العديد من الدول التانية كمان بأنها بتعمل مواقع علي الانترنت “متخصصة في تسهيل الزواج من بنات آيسلندا وحاطين الخبر بتاع المكافأة”.